At tage den hjem på egen banehalvdel og undgå andres dramaer

Jeg har i en periode været fuldstændig drænet for energi. Der har været så mange bekymringer. 

Efter endnu en krævende dag, da jeg satte mig ind i min bil, så jeg min bog “Den niende indsigt” ligge på bagsædet (min datter må have haft lånt den).

Jeg har læst bogen. En rigtig god bog forresten og kom i tanke om kontroldramaerne. “Gud ja, det er da også rigtigt”, tænkte jeg. “Det er jo det, der sker for mig lige nu”.

Kontroldrama er en måde hvorpå, vi manipulerer, kontrollerer og stjæler energi fra hinanden. Det er en reaktion, der udspringer af frygt og disharmoni, og bliver til en kamp mellem energierne.

h

Det er samtidig en strategi, vi ikke altid er bevidste om, at vi bruger mod andre, eller at de bruger mod os. Det er ofte et kontroldrama, der er i brug, når du føler dig udmattet efter et øjeblik sammen med et bestemt andet menneske, selvom du få minutter før følte dig på toppen og godt tilpas.

Der findes fire slags kontroldramaer:

Den Pågående

Udspørgeren

Den reserverede

Stakkels-mig

Vi skiftes alle til at bruge de forskellige dramaer, måske er der nogen vi bruger mere end andre. Samtidig kommer vi til at spille hinandens moddrama og bliver derfor ved med at holde dramaet igang.

Hvordan kan du stoppe kontroldramaet ? Først og fremmest – bliv bevidst om det og identificér dine følelser.

Det blev jeg så, men først da jeg så bogen i min bil.

Hvilken følelse havde jeg ? Dårlig samvittighed og SKYLD !

Når du opdager, at du er med i et kontroldrama, kan du bl.a. gøre følgende tre ting:

1. Sæt navn på dramaet.

Jeg blev klar over, at det var Stakkels-Mig dramaet, der var i gang.

Det gjorde mig i stand til at vedkende mig, at der var en magtkamp i gang, at jeg følte mig overvældet, fastlåst, kostet rundt med og magtesløs.

At sætte navn på dramaet betyder, at jeg holder fast i mine sande følelser og tager skridt til at gøre mig fri.

 

2. Kig bag om dramaet og find den virkelige person

Bliv på din egen banehalvdel, så kan du nemmere betragte den anden uden forudfattede meninger og måske endda finde ud af, at du slet ikke er ansvarlig.

Jeg blev klar over, at det slet ikke handlede om mig. Den anden bærer rundt på gammelt nag fra barndommen/fortiden, som jeg slet ikke er eller bør være en del af.

 

3. Billedet i spejlet

Får du lejlighed til at grunde over et kontroldrama, du er involveret i, så prøv at betragte dig selv og den anden så objektivt, som du kan.

Normalt er det, der ærgrer os hos andre, noget vi bør se på hos os selv, men ikke er villige til at se på. Når vi peger fingre, er det et tegn på, at vi forsøger at anklage i stedet for at vise forståelse.

I mit tilfælde var punkt 1 og 2 nok. Jeg kunne pludselig mærke, hvordan skylden blev løftet fra mine skuldre. At jeg kunne trække vejret frit igen og at jeg pludselig igen kunne overskue min hverdag.

Ja, selv min mand siger, at han kan mærke en betydelig forskel. Jeg er næsten blevet et helt andet menneske end jeg har været i den sidste tid.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.