At arbejde med kroppen

I dag tales der meget om ”nærvær” at være ”nærværende” eller ”manglende nærvær”.

Kroppen spiller en afgørende rolle i alle former for bevidsthedsarbejde, fordi det at få klar bevidsthed tilbage omkring kroppen forankrer netop nærværskvaliteten.

Årsagen til dette er ret indlysende. Mens vores tanker og følelser kan bevæge sig frem og tilbage mellem fortid og fremtid, så kan vores krop kun eksistere her og nu i dette øjeblik. 

Det er en af de mest grundlæggende årsager til, at det er så vigtigt at komme tilbage til kroppen og blive mere forankret i den.

Desuden er kroppens instinkter nogle af de stærkeste energier, vi kan arbejde med. Kroppen har en forbløffende intelligens og sensitivitet, ligesom den har sit eget sprog og sin egen form for viden.

De fleste kender efterhånden det fænomen, at kropssproget udgør 55% i al kommunikation og samtidig kan kroppen ikke lyve og vi kan blive afsløret, hvis kropssprog og det talte sprog ikke passer sammen.

De fleste af os mennesker, der lever i et moderne samfund, er næsten helt fremmedgjorte fra kroppens visdom. Det psykologiske begreb for denne realitet er dissociation eller i daglig tale fraspaltning.

På en travl og stressfyldt dag er det almindeligt, at vi kun mærker kroppen, hvis det gør ondt. For eksempel lægger vi som regel ikke mærke til, at vi har fødder medmindre skoene klemmer. Og selv om ryggen er meget følsom, er vi for det meste ubevidst om den, hvis vi ikke ligefrem får massage, er solskoldede eller får et rygproblem, og selv da mærker vi den ikke synderligt.

ØVELSE 

Være til stede i kroppen

Stå på et fast underlag, helst direkte på jorden, med benene let spredt og let bøjede knæ. Træk vejret langsom og dybt et par gange, og følg åndedrættet ned i kroppen – læg mærke til hvor dybt du kan trække vejret, lige nu (hvis du begynder at bedømme eller fordømme din vejretrækning, altså nærmest slår dig oven i hovedet med, at nu trækker du ikke vejret ordentligt, så stop dine tanker og gå videre til næste del af øvelsen).

Mærk dine ben og fødder, og forestil dig, at du sender tyngde ned i benene og fødderne, at fødderne bliver tungere og tungere. Sig til dig selv: ”Her står jeg lige nu. Jeg er tilstede i min krop”. Forestil dig, at du bor inde i kroppen, at du ser ud gennem dine øjne fra et punkt inde bag øjnene, at du hører fra et punkt inde bag ørerne, og mærk om kroppen er et behageligt sted at bo, eller om der er spændinger nogen steder.

Hvis der er, så træk vejret et øjeblik i spændingen. Læg mærke til afgrænsningen mellem kroppen og luften omkring dig. Læg mærke til om du kan hvile ligeligt på begge ben. Træk nu mere tynde ned i benene, og forestil dig, at der vokser rødder ud af fødderne, som holder dig fast til jorden. ”Her står jeg og jeg kan ikke flyttes”.

Træk alle tunge tanker og følelser ned i benene, og forstil dig at de går ned i og bliver ét med jorden.

Stå så længe du har lyst. Træk vejret dybt. Mærk hvordan det er at være til stede her og nu. Vend tilbage til øvelsen, når som helst du føler dig ude af balance.

Forstærk evt. øvelsen ved hjælp af denne grounding musik

 

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.