Mønstre i barndommen – type 5

5’erne beretter ofte, at de som børn ikke følte sig trygge i deres familier. De mærkede en fare for at blive overvældede af deres forældre og derfor begyndte de at lede efter en måde, hvorpå de kunne føle sig sikre og trygge. Først trak de sig tilbage fra familien og ind i deres private rum – mentalt, fysisk og emotionelt. Dernæst flyttede de deres opmærksomhed væk fra de personlige og følelsesmæssige behov og over på noget ”objektivt”.

Som små tilbragte 5’erne ofte længere tid med sig selv. De var de stille børn, der undgik at lege med andre og i stedet beskæftigede deres tanker og forestillinger med bøger, øvede et musikinstrument eller spillede computer, samlede insekter eller planter eller legede med brætspil eller kemi-sæt.

Det er almindeligt at finde 5’er børn, der er usædvanligt fremmelige på nogle områder (f.eks. med hensyn til at stave eller i matematik), men som er helt modvillige, når det gælder om at prøve andre basale aktiviteter (f.eks. at cykle eller fiske).

De andre i familien, ikke mindst de bekymrede forældre, der ønsker at deres 5’er børn skal være mere ”normale”, vil typisk forsøge at presse dem til at deltage i sociale aktiviteter. Disse anstrengelser bliver som regel mødt med heftig modstand.

Selv om 5’ernes forestillinger kan være en kilde til kreativitet og selvfølelser, øger det deres bekymring i forhold til sig selv og verden, hvis de udelukkende lever gennem dem. For det er ikke sådan, at unge 5’ere udelukkende ser verden omkring sig med indlysende klarhed. De brygger også på den i deres tanker, og denne evne giver på godt og ondt bagslag senere hen.

5’ere forventer ikke noget fra andre bortset fra at få lov til at være i fred, så de kan forfølge deres egne interesser uhindret af andres krav eller behov, ikke mindst de emotionelle. Det er, som om de siger: ”Jeg vil ikke bede dig om noget særligt, hvis du heller ikke beder mig om noget særligt”. 5’erne søger derfor uafhængighed – eller måske mere præcist – uforstyrrethed – som en måde, hvorpå de kan opnå sikkerhed og en følelse af at have kontrol over deres liv.

Ikke at blive forstyrret giver også 5’erne tid til at producere noget, som de kan bringe til torvs, når de på et tidspunkt føler sig parat til at kontakte andre. De kan f.eks. lære at spille klaver, først og fremmest fordi de nyde det, og fordi det giver dem tid til sig selv.

Det styrker også deres selvfølelse og skaber en niche til dem i familien. Musik er en mulig bro til andre mennesker, men også en måde man kan forsvinde på. I stedet for at tale med andre, kan 5’erne vælge at spille klaver for dem.

5’erne sidder psykologisk set fast i barndommens adskillelsesfase, som er perioden fra 2 til 3½ år, hvor børn lærer at fungere uafhængigt af moren. Af mange forskellige grunde oplevede 5’er barnet, at den eneste måde, det kunne opnå uafhængighed på, var ved at få sig selv til at tro, at det hverken behøvede omsorg fra og følelsesmæssig tilknytning til moren. 5’erne lærte derfor i en tidlig alder at lukke af for smertefulde følelser af behov og længsel ved at blive oppe i hovedet.

At lære at afskære sig fra omsorg – ja, selv fra ønsket om den – bliver en måde at forsvare sig imod yderligere sår og frustrationer. Dette bliver afgørende for de voksne 5’ere og forklarer deres utilbøjelighed til at involvere sig følelsesmæssigt med andre.

Hvis de skal vove sig ud af det mentale rums sikkerhed og igen tage kroppen og følelserne i besiddelse, svarer det til at genopleve den oprindelige frustration og fortvivlelsen i deres indre barn.

Den slags følelser overvælder totalt 5’erne evne til at fokusere bevidstheden, hvilket er basis for deres selvtillid og derfor noget, de forsvarer sig indædt imod. Selv hvis de ønsker noget banalt for heftigt, kan det sætte deres indre sikkerhed over styr.

Derfor går de voksne 5’ere uden om de ting i livet, som de ønsker sig mest, idet de undertrykker deres længsel og søger erstatningsglæder i interesser, hobbyer og kreativitet.

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.