Fredselskeren i sit stressben – går mod type 6 – Skeptikeren

benene type 9 - DK

I første omgang bliver dit eget mønster forstærket. For Fredselskeren betyder det, at du bliver endnu mere neutral, s mæglende, konfliktsky og nærmest selvudslettende.

Når du er presset og stresset, får du adgang til 6’erens mønstre. Du bliver mere skeptisk og i tvivl om andres hensigter. Det er svært for dig at have tillid til din egen dømmekraft, og du analyserer det, der er sket igen og igen.

Du forsøger at håndtere stress ved at underspille dine egne valgmuligheder og ønsker, og ved at trække dig ind i dit indre fristed. Når disse copingfærdigheder ikke er tilstrækkelige til at rumme din angst, går du mod 6 og giver dig i kast med ideer eller går ind i forhold, som du mener, vil give dig mere tryghed og stabilitet.

Når bekymringer og angst kommer op til overfladen, fokuserer du stærkt på arbejde og projekter. Det er som om, du efter at have ladet stå til et stykke tid, slår til og forsøger at klare det hele på en gang i et anfald af komprimeret, hektisk aktivitet.

Samtidig reagerer du ofte stærkt på andres krav og bliver endnu mere passivt aggressiv og forsvarsberedt. Dine positive ”livsfilosofier” brister og afslører den tvivl og pessimisme, du har forsvaret dig imod. Lige som 6’ere kan du under pres også komme med beklagelser over andre og over dit eget lod i livet, som du længe har gået og skjult.

Selv om det at lufte dem midlertidig letter presset, er den gavnlige virkning som regel kortvarig, fordi du stadig kun modstræbende ønsker at finde dig til rette med roden til din ulykke. Under ekstremt stress kan du udvikle paranoide forestillinger om omverdens fjendtlighed.

Din paranoide mistænksomhed kan hurtigt udvikle sig til, at du giver andre skylden for dine problemer og reagerer med trods. Vredesudbrud og anfald af hidsighed kan være lige så overraskende for dig som for de, der er vidne til dem.

oOo

Praksisser der hjælper Fredselskeren

Vid at du betyder noget            Lær at sige nej

Erkend og identificér dine ønsker    Engagér dig

Brug tid på at udvikle dig selv       Få kontakt til din vrede

 

oOo

De røde flag – kun yderst pressede Frontkæmpere.

Vi vil som typen selv sandsynligvis ikke selv opdage det, men andre vil! Derfor er det en rigtig god idé at lytte og lægge mærke til, om andre kommer med hentydninger i retning af nedenstående. For så er det vigtigt, at du stopper op og rent faktisk tager de røde flag alvorligt.

Hvis 9’ere har været igennem en alvorlig krise uden tilstrækkelig støtte eller evne til at håndtere dem, eller hvis de har været udsat for kroniske overgreb i barndommen, kan de passere gennem chokpunktet og glide ind i typens usunde aspekter.

Advarselssignaler

MULIG PATOLOGI:

Dissociativ personlighedsforstyrrelse, dependent og skizoid personlighedsforstyrrelse, anhedon depression, ekstrem benægtelse, alvorlig langvarig depersonlisering.

–          Benægtelse af alvorlige helbredsmæssige, økonomiske eller                    personlige problemer

–          Stædighed og langvarig modstand mod at få hjælp

–          Generel bevidsthedsklarhed og vitalitet nedtonet og undertrykt

–          En følelse af utilstrækkelighed og generel forsømmelighed

–          Kronisk depression og følelsesmæssig fladhed (anhedoni)

–          Ekstrem dissociering (føler sig fortabt, forvirret og helt adskilt fra            sig selv og andre)

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.