Frontkæmperen i sit tryghedsben – går mod type 2 – Hjælperen

benene type 8 - DK

Når du er tryg og kan lægge dine forsvarsværker ned, får du adgang til 2’erens mønstre. Dine egne behov minimeres og du oplever en stor omsorg for mennesker, du er tæt på. Du bliver meget opmærksom på deres behov og på, hvad du kan gøre for at tage dig af dem.

Du realiserer dig selv og holder dig sund ved at lære at åbne dit hjerte for andre på samme måde som en sund 2’er. Du behøver ikke at føje nye egenskaber til de eksisterende, for at dette kan ske, du er derimod nød til at få kontakt med dit hjerte på ny for at se, hvor meget du holder af andre mennesker.

Mange 8’ere opdager denne side af sig selv gennem deres kærlighed til børn eller et kæledyr. Børn kan kalde det bedste frem hos mange 8’ere, fordi de elsker og respekterer børns uskyld og gerne vil beskytte dem. Sammen med dyr og børn kan du sænke dit forsvar og lade noget af din ømhed komme op til overfladen.

For at du skal kunne vedkende dig dit eget store hjerte, er du nød til først at samle mod til at afsløre det. Dette kræver, at du stoler på noget, der er større end din egen kløgt og magt – og det kræver selvfølgelig, at du giver slip på mange af dine grundlæggende forsvarsmekanismer. Uanset hvor lukket og opfyldt af raseri en du måtte være, lever det følsomme barn, der traf beslutningen om at beskytte sig selv, stadig i det indre og venter på en chance for igen at få kontakt til verden.

Det er dog vigtigt at forstå, at bevægelsen i retning af type 2 ikke opnås ved at efterligne middel 2’eres egenskaber. At smigre andre og tvungne forsøg på at behage dem fører ikke til nogen særlig hjerteåbning og vil ofte slå andre som falskhed. Din vej består snarere i at sænke dit forsvar og få mere kontakt med dit hjerte. Selvfølgelig vil frygten for at være sårbar straks opstå, men efterhånden som du lærer at erkende denne frygt og lade den passere, bliver du tryg ved dine blide følelser.

Du er under integration fremragende ledere, fordi du klart kommunikerer din dybe respekt for og værdsættelse af andre mennesker. Du er også effektiv, fordi du lige som sunde 2’ere anerkender grænser og begrænsninger – især det sidste.

Når du lærer at give dig selv næring og accepterer sårbarheden i dit liv, vil dit helbred og følelser af velbefindende bliver bedre. Du arbejder hårdt, men du ved også, hvornår det er tid at hvile sig, spise og restituere din styrke. Du vælger fritidsaktiviteter, der virkelig giver dig næring, og ikke noget, der fungerer som selvforkælelse eller svar på din søgen efter større intensitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.