Perfektionisten i sit stressben – går mod type 4 – Romantikeren

benene type 1 - UK

I første omgang bliver dit eget mønster forstærket. For perfektionisten betyder det, at du går endnu mere op i detaljer. Du oplever andre som fuldstændige uansvarlige og bliver mere fordømmende og forarget og kan næsten ikke udholde rod. Hvis det så ikke hjælper, går du mod type 4.

Når du er presset og bliver utryg, kender du til 4’erens mønstre. Du mister nemt dit selvværd og får en følelse af, at problemet fylder alt. Du får kontakt til alt for mange følelser og kommer i tanke om alle de andre gange, hvor det heller ikke gik godt. Samtidig bliver du mere opmærksom på andre menneskers følelser og på, hvordan de oplever dig.

Under omstændigheder med øget stress længes du efter at slippe for dine byrder og pligter og kan tage dig selv i at bruge tid på dagdrømmeri og romantiske fantasier eller flugt til eksotiske lokaliteter ligesom Romantikere.

Du føler, at du ikke kan gøre noget som helst på den rigtige måde og ingen i hele verden holder af dig. Det hele føles fuldstændig håbløst.

Bliver du yderligere presset kan du pludselig opleve, at du forelsker dig og nærer forbudte længsler efter mennesker, du har mødt. Men som 1’er er du generelt alt for restriktiv mod dig selv til at fortælle den eftertragtede person om dine sande følelser eller ligefrem handle dem ud.

Hvis du mod sædvane vover at antyde din interesse for denne ”kæreste”, som du fantaserer om, vil enhver afvisning eller latterliggørelse resultere i kraftig skamfølelse og en endnu dybere beslutning om at holde dine impulser i skak. Som 1’er får du skyldsfølelse over at være uansvarlig og bliver endnu strengere mod dig selv.

Bevægelsen mod 4 kan ses som et tegn på, at du er desillusioneret og fremmedgjort. Du føler, at ingen forstår dig eller hvor hårdt du arbejder, og du kan pludselig blive humørsyg, melankolsk og tilbagetrukken.

Din disciplin og selvkontrol bryder sammen i stormfulde følelser af jalousi og krænkelse (Alle har et bedre liv end mig). Som den sædvanligvis stabile 1’ere kaster du dig ud i uventede dramatiske scener, surmuleri eller andre former for affektbetonet adfærd, der virker som et totalt stilbrud.

oOo

Praksisser der kan hjælpe Perfektionisten:

Den Indre stemme              At presse sig selv       

At bære alverdens byrder       At slippe følelserne løs       

Den evige forbedringsproces         At acceptere vreden

oOo

De røde flag – kun yderst pressede Perfektionister.

Vi vil som typen selv sandsynligvis ikke selv opdage det, men andre vil! Derfor er det en rigtig god idé at lytte og lægge mærke til, om andre kommer med hentydninger i retning af nedenstående. For så er det vigtigt, at du stopper op og rent faktisk tager de røde flag alvorligt.

Hvis 1’ere har været igennem en alvorlig krise uden tilstrækkelig støtte eller evne til at håndtere dem, eller hvis de har været udsat for kroniske overgreb i barndommen, kan de passere gennem chokpunktet og glide ind i typens usunde aspekter.

Advarselssignaler

MULIG PATOLOGI:

OCD (tvangshandlinger), depression, spiseforstyrrelser, lammende skyldsfølelse og selvdestruktiv adfærd

–          Indtager rigide og ufleksible holdninger

–          Ekstremt selvretfærdig og dømmende

–          Rationaliserer og retfærdiggøre egne handlinger

–          Stærke følelser af desillusionering og nedtrykthed

–          Udbrud af raseri, intolerance og fordømmelse

–          Tvangstanker og tvangshandlinger

–          Perioder med masochistisk selvafstraffelse

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.