Eventyreren og hendes særlige kunde

Jeg coachede på et tidspunkt en type 7 (Eventyreren), som var eksportsælger. Hun havde lagt mærke til, at hun nogen gange blev perfid og meget detajlefikseret – så langt væk var sin normale adfærd.

Det var typisk, når hun havde møder med en bestemt kunde. Der var bare ét eller andet ved den kunde.

h

Eventyreren er typisk meget positiv og beskæftiger sig helst ikke med dårlige følelser, men jeg var nød til at spørge, hvilken følelse hun fik, når hun havde møde med denne kunde. Det tog lidt tid. Dét med at finde frem til følelsen. Men så kom den.

Hun følte sig ignoreret !

Råb og vrede kunne hun håndtere, men at blive ignoreret. Det var godt nok det værste.

“Har du tidligere følt dig ignoreret ?”, spurgte jeg. “Ja, i min barndom!” – Stilhed.

Det viste sig, at denne kunde havde en tendens til at ignorere hende. Eller sådan følte hun det i hvert fald. Hver gang hun blev ignoreret, bliv hun lille igen. Hun følte sig forladt og alene.

Det overraskede mig egentlig ikke, for fra Enneagrammet ved jeg, at 7’erens barndom er præget af en stort set ubevidst følelse af manglende forbindelse med omsorgsfiguren (ofte, men ikke altid, den biologiske mor).

Sagt generelt er 7’erne følsomme i forhold til en meget dyb frustration, der opstår ud fra følelsen af tidligt at være blevet afskåret fra moderlig omsorg, næsten som var de blevet nægtet bryst alt for hurtigt.

oOo

Med denne bevidsthed kunne vi begynde at arbejde med at lægge et positivt anker ved at finde ressourcer fra en anden positiv situation, men det er en helt anden historie.

Læs evt. også om Eventyreren i sorg

 

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.