Hvordan kommer du godt ud af det med dine kollegaer ?

Vi bruger rigtig mange af vores vågne timer på arbejdet, hvor vi er i kontakt med mange forskellige mennesker. Fra kollegaer til kunder, chefer, leverandører, samarbejdspartnere. Nogle personer tænker næsten som os selv, mens andre har en helt anden måde at kommunikere og håndtere deres arbejde på. Næsten som kom de fra en helt anden planet.

Når man så tænker på, at det i virkeligheden er de mennesker, som er på en arbejdsplads, der skaber firmaet, så er der ekstra god grund til at overveje relationerne mellem medarbejderne.

Jeg havde f.eks. 2 medarbejdere, som skulle arbejde sammen i en marketingsafdeling.

Mette havde været der i mange år. Hun var godt inde i tingene. Hun var rigtig god til at forstå de forskellige systemer og processer. Hun kunne bevare det kølige overblik, når bølgerne gik højt. Hun tænkte meget logisk og kunne hurtig sætte sig ind i nye processer. Faktisk holdt hun meget af, at jo mere kompleks det var, jo bedre.

Til gengæld havde hun ikke det store behov for anerkendelse. Hun kunne sagtens motivere sig selv. Samtidig var det vigtigt for hende, at andre respekterede hendes privatliv og private sfære. Hun havde absolut ikke lyst til, at andre trængte sig ind på hende og involverede hende følelsesmæssigt, for så kunne hun miste kontrollen.

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Anne-Marie var ny og hun havde det helt anderledes. Hun havde det bedst, når hun var tæt sammen med andre. Hun tog beslutninger med følelserne. I hendes iver efter at hjælpe sin kollega kom hun tit til at overskride hendes grænser. Hun ville så gerne være gavmild og betænksom, men endte med at blive omklamrende.

Mette som jo helst ville forholde sig objektiv og logisk til sit arbejde, følte sig invaderede og skiftede mellem at være arrogant og trække sig væk, mens at Anne-Marie, som havde så meget brug for at føle sig anerkendt, blev mere og mere usikker og såret og dermed endnu mere omklamrende.

Her havde vi to gode medarbejdere, som i den grad ikke kunne forstå hinandens model af verden.

Anne-Maries dominerende Enneagramtype er 2 – Hjælperen, mens Mettes er 5 – Iagttageren. På overfladen har de ikke meget til fælles, men med hjælp fra Enneagrammet kan de bygge bro mellem deres forskellige personligheder og få en ny forståelse af hinanden

Her er nogle måder som de (eller dig selv og dine kollegaer) kan bruge Enneagrammet på.

Find fælles fodslag

Mens at Mette og Anne-Marie har helt forskellige måder at interagere på, deler deres personligstyper visse værdier og motiver. 2’ere og 5’ere ønsker begge at yde et væsentligt bidrag og være en uund-værlig del af teamet . Begge typer har et stort behov for at blive værdsat for deres talenter og færdigheder.

Med en ny forståelse af de værdier og motiver, som de har til fælles kan Mette og Anne-Marie gøre en aktiv indsats for at anerkende og værdsætte hinandens forskellige men lige værdifulde roller i teamet.

At forstå og respektere forskelligheder

Mette og Anne-Marie har ikke kun forskellige måder at interagere på. De har også forskellige behov. Anne-Marie har brug for at være meget involveret i andre mennesker, mens Mette har brug for alene-tid for at kunne genere idéer. Når de ser på deres indbyrdes forhold gennem den andens øjne, er de i stand til at udvikle måder at få opfyldt deres egne behov på samtidig med, at de respekterer hinanden.

Anne-Marie indså at den bedste måde at hjælpe og forbinde sig til Mette på, var at give hende tid alene, når hun havde brug for det, mens at Mette forstod, at hun ville have et nemmere forhold til Anne-Maria, hvis hun gjorde en indsats for at række ud og være mere engageret.

 

 

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.