SMARTØF

Der er rigtig mange, som oplever en krise, når de går i 2g på en gymnasial uddannelse. Nogle værre end andre.

Det der typisk går igen er manglen på motivation og energi. Håbløshed og stress. Man kan slet ikke se formålet med det, man lærer. Hverdagen virker grå og trist og det føles som om, at man er helt alene i verdenen og værst af alt – en følelse af, at der ikke er nogen vej ud.

Men der er en vej ud. Mange fortæller, at de trods alt kom igennem og holdt ud og var rigtig glade for det bagefter.

Men hvordan ”holder” man ud?

Her kan værktøjet SMARTØF være et rigtig godt værktøj, når du vil sætte dig et mål.

S = Specifikt

M = Målbart

A = Attraktivt

R = Realistisk

T = Tidsbestemt

Ø = Økologisk

F = Formuleret positivt

I dette tilfælde vil det overordnet mål være ”At få min studentereksamen”, men det er for stort og ikke særligt detaljeret.

Så du er nød til at dele målet op i delmål. Hvad skal der til? Hvor skal du starte?

Du kan starte med at kigge på dine fag og vælge ét ud, som du vil fokusere på. Du kan enten vælge et fag, hvor du hænger lidt eller et fag, som du bedst kan lide og som du vil forbedre.

Det kommer an på, hvordan din motivation er. Er den meget lav, så vil jeg anbefale, at du tager det fag, du bedst kan lide.

Det kan godt være, at du ikke har noget ynglingsfag, men synes, at alle fag er håbløse, men der vil altid være et fag, som er mindre håbløst end de andre, så start med det J

Vær opmærksom på, at et mål f.eks. ikke kan være af få 10 i dansk. Her vil du nemlig være afhængig af andre ting end dig selv. Hvordan er læreren? Hvad lægger sensor vægt på? Hvilket spørgsmål trækker du lige? osv.

Du skal vælge mål, som du alene har indflydelse på. Mål som du ved, at du selv kan styre.

 

Specifikt – Skriv dit mål så præcist og detaljeret som muligt

Eksempel: Jeg vil være forberedt til alle timerne i engelsk og sige noget mindst 10 gange i hver time og have afleveret alle opgaverne til tiden.

 

Målbart – Hvordan kan du vide, at du har nået målet? Hvad vil beviset være?

Eksempel: Jeg ved, at målet er nået, når jeg har følelsen af at være forberedt til timerne og når jeg har lavet de opgaver, der var til teksten

Beviset er, at jeg er mere aktiv i timerne og oplever, at jeg får mere ud af dem end bare at læse og møde op.

 

Attraktivt – Skriv det ned i nutid – som om du allerede har det nu

Eksempel: Jeg er aktiv i timerne. Jeg får sagt noget i hver time. Jeg oplever, at jeg er mere sikker på mig selv og nyder, at jeg er forberedt.

 

Realistisk – Skab et mål, der er realistisk for netop dig (her vil du sikkert opleve, at du må ændre dit oprindelige mål)

Eksempel: Det er realistisk for mig, at være forberedt til 85% af timerne i engelsk og sige noget mindst 3 gange i hver time. Jeg kan godt aflevere alle opgaver til tiden.

 

Tidsbestemt.

Skriv konkrete datoer på mål og delmål, så du undgår at skubbe det foran dig i det uvisse.

Eksempel: Jeg begynder min indsats tirsdag d. 10. august, hvor studiet starter. Jeg evaluerer de første 2 måneder hver 14. dag og derefter hver måned for at kunne justere min plan.

For nogen vil det være en rigtig god idé, at have en ”hjælper” med. Det kan være en af dine forældre, en god ven eller veninde, som du laver en aftale med om, at de lige stikker til dig hver 14. dag og spørger, om du har fået lavet din evaluering. Eller hvad I nu aftaler.

Det hjælper på disciplinen, at have én med til at støtte. Så kan du måske være en ”hjælper” den anden vej rundt.

 

Økologisk – Check de positive og negative sider ved, at du når målet. Hvordan påvirker det dit liv, dine venner, din kæreste osv.?

Eksempel: Det har helt klart den positive konsekvens, at jeg føler mig bedre tilpas i timerne og får nemmere ved at få en god karakter, som igen gør det nemmere for mig, at få mit drømmejob.

Den negative konsekvens kan være, at jeg må sige nej til nogle fester og andre sjovere ting, men på lang sigt er den positive konsekvens, at jeg klarer mig godt og har færre bekymringer.

 

Formuleret positivt – Fokusér kun på det, du ønsker

Check hele din målsætning igennem og vær sikker på, at alt er formuleret positivt og motiverende.

Du skal undgå negationer som for eksempel ”jeg vil ikke springe over hvor gærdet er lavest” eller ”Jeg vil ikke spilde tiden” – de to kan formuleres ægte positivt således ”Jeg vil forberede mig optimalt” og ”Jeg vil planlægge mit studie og min tid”

Hvad vil dit specifikke bevis være på, at du har nået din målsætning?

Hvordan præcis ved du, at dit mål er opfyldt? Skriv det på en måde, så alle – også dem der ikke kender dig – vil kunne se præcis hvornår du er i mål.

 

Målsætning

Jeg er forberedt til 85% af timerne i engelsk og siger noget mindst 3 gange i hver time. Jeg får afleveret alle opgaverne til tiden.

Jeg er aktiv i timerne. Jeg får sagt noget i hver time. Jeg oplever, at jeg er mere sikker på mig selv og nyder, at jeg er forberedt

Jeg ved, at målet er nået, når jeg har følelsen af at være forberedt til timerne og når jeg har lavet de opgaver, der var til teksten

Beviset er, at jeg er mere aktiv i timerne og oplever, at jeg får mere ud af dem end bare at læse og møde op.

Sidst men ikke mindst

Beslut dig for, at det er det, du vil